Friedrich Dürrenmatt
Herkules a Augiášův chlév
Tvůrčí tým
překlad: Bohumil Černík
režie: Jan Šprincl
dramaturgie: Barbara Vrbová
scéna a kostýmy: Ivana Macháčková
produkce: Barbora Jarešová, Markéta Jeřábková
Hráli
Kristýna Hessová
Jana Plodková
Iva Pazderková
Helena Baráthová
Tereza Palková
Václav Neužil
Dalibor Přecechtěl
Zdeněk Klusák
Datum premiéry: 9. února 2003
Recenze
Herkules
Friedrich Durrenmatt
Soubor: Studio Marta, studenti divadelní fakulty JAMU
Překlad: Bohumil Černík
Režie: Jan Šprincl
Výprava: Ivana Macháčková
Hudba: Matěj Kolář a Dragabanda
Hrají: Jiří Hájek,Jana Plodková,Kristýna Hessová,Jan Novotný,Dalibor Přecechtěl,Václav Neužil,Zdeněk Klusák
WWW: http://www.jamu.cz/Difa/Marta/Marta.htm
„Všichni se každopádně velmi snažili a některá místa vycházela vcelku se ale člověk moc nepobavil..“
Jedna z nejdůležitějších věcí pro hereckou školu je vlastní scéna, kde mají studenti možnost ukázat plody svého studia. Brněnská JAMU je na tom v tomto ohledu více než dobře. Studio Marta je plnohodnotným konkurentem brněnským profesionálním divadlům o čemž svědší i přítomnost předplatného a plný sál na většinu představení.
Začátek mé návštěvy v tomto prostoru mě velmi potěšil. Do ruky jsem hned u vchodu dostal !zadarmo! program a byl jsem uveden do příjemného foyer s útulným barem. Uposlechl jsem výzvy a zanechal kabát v šatně a pátravými kroky jsem vstoupil do sálu. Prostor byl upraven do klasického kukátka s asi 150 místy,ale byl jsem upozorněn, že je velmi variabilní. Usednuvše na jednu z ne příliš pohodlných židlí rozbalil jsem program, který byl velmi vkusně a nápaditě vykreslen. Áá Friedrich Durrenmatt: Herkules a Augiášův chlév.
Představení začíná Dalibor Přecechtěl v roli Polybiuse estrádním způsobem. Na mikrofón za scénické pomoci svých kolegů seznámí diváka s událostmi, které předcházejí samotnému ději hry. To jest jaké hrdinské činy Herkules již vykonal. Pak již se rozbíhá hlavní zápletka, kdy hrdinný Herkules přijímá kvúli nedostatku peněz úkol „Odhnojení v elidě“. Což je i pro takového pašáka, jakým Herkules bezpochyby je, nemožné, protože jak říká na konci retardovaný sedlák Kambysses “ Hnůj se nachází hlavně v hlavách Elidského lidu a ten se nevičistí rozvodněním řek a tvou silou.“ Durrenmatovi eliďané jsou vesničané řešící problémy co nejpomaleji a pokud možno hlavně bez námahy. Zároveň však jejich starosta a parlament je krásná karikatura na veškeré vlády, co jich po světě máme. Neprorazitelná byrokracie úřadů je mocnější, než Herkulovy božské svaly. I představitelům těchto vesničanů se jejich úkol poměrně vyvedl. Každopádně jsou jejich scény nejzábavnější a je zde spoustu režijních nápadů. V těchto pasážích vládli zejména Jiří Hájek a Jana Plodková. A pak také Václav Neužil v roli Augiáše, který se po svém vlažném úvodním monologu ukázal rozhodně v lepším světle.
Horší to bylo se scénami s Herkulem. Zdeněk Klusák představitel hlavní role použil bohužel jen dvou prostředků ke ztvárnění. Zvučný hlas a siláckou chůzi. Na první dvě minuty estrády to bylo fajn, avšak na celou hru, a to navíc pro hlavní postavu, je to trochu málo. Naopak Dalibor Přecechtěl v roli Polibia vyzkoušel všechno možné ze své jistě bohaté škály svého umu. A mnohdy velmi úspěšně. Napsal jsem tu mnoho chvály a přece jsem měl z představení spíše rozpačitý pocit. Všichni se každopádně velmi snažili a některá místa vycházela vcelku se ale člověk moc nepobavil a s hlavou plnou myšlenek taky neodcházel. Durrenmatt napsal hry velmi dobrou avšak také velmi těžkou a k jejímu naplnění nestačí pouhá snaha. A rozhodně neupírám režiséru Janu Šprinclovi mnoho dobrých nápadů a Matěji Kolářovi hodící se hudbu. Zkrátka jim nějak Durenmattova náročnost přerostla přes hlavu.
Autor: Buben, z internetové stránky: www.zastavse.cz, buben@zastavse.cz